Gå till innehållet

Forord

I en tid præget af ustabilitet bliver vores fælles indsats for at styrke mobiliteten i Norden stadig vigtigere. Når kompetence og innovation kan bevæge sig frit over grænserne, skabes der en strategisk fordel i den globale konkurrence og en øget samhørighed. Derfor er arbejdet med at fjerne grænsehindringer ikke blot relevant for nordboere og nordiske virksomheder, men også en investering i Nordens vækst og modstandsdygtighed.
Med fem år tilbage til 2030 – hvor vi skal blive verdens mest bæredygtige og integrerede region – har Nordisk Ministerråd taget vigtige skridt mod yderligere at styrke den nordiske samhørighed og øge Nordens konkurrencekraft. År 2025 blev et nyt udgangspunkt for ministerrådets arbejde med fri bevægelighed. Mange aktører i Norden arbejder sammen for at gøre det lettere at arbejde, studere, flytte eller starte virksomhed på tværs af grænser, og et vigtigt skridt på vejen har været at skabe et mere sammen­hængende økosystem med centrale aktører og at tilføre arbejdet flere ressourcer.
Aldrig før har samarbejds­ministrene haft en så tydelig rolle i at koordinere grænsehindrings­arbejdet på nationalt plan i konkrete spørgsmål, der direkte berører hverdagen for nordens borgere
Gennem et nyt program for fri bevægelig­hed i Norden er arbejds­former blevet udviklet, en ny organisering er kommet på plads, centrale aktører er identificeret, og deres opgaver er blevet defineret. For at sikre det politiske ejerskab, der er nødvendigt, skal vores samarbejds­ministre nu også drive arbejdet og finde løsninger på komplekse problemer, som er afgørende for den frie bevægelighed. Aldrig før har samarbejdsministrene haft en så tydelig rolle i at koordinere grænse­hindringsarbejdet på nationalt plan i konkrete spørgsmål, der direkte berører hverdagen for nordens borgere. Og deres allerførste prioritet – at arbejde for, at spørgsmålet om identitets­matchning og adgangen til grænse­overskridende digitale tjenester bliver løst – er netop en sådan grænse­hindring: kompleks og på tværs af flere områder. Hvis spørgsmålet løses, skaber vi direkte værdi for nordens borgere og løser en række grænse­hindringer, der hidtil har været vanskelige at håndtere.
I årets løb er flere konkrete resultater blevet opnået, og flere initiativer for at styrke arbejdet er blevet taget. Blandt andet har Grænsehindringsrådet bidraget til at løse tre grænse­hindringer mellem de nordiske lande. Informationstjenesterne, som er en central aktør, har udvidet deres interne samarbejde, etableret nye løsnings­orienterede netværk og fora samt styrket det nationale grænse­hindrings­arbejde.
Om dette, og meget andet, kan du læse i denne årsrapport.
Afslutningsvis vil jeg gerne udtrykke en tak til alle, der på en eller anden måde i 2025 har bidraget til arbejdet med at styrke den frie bevægelighed i Norden. Jeres engagement gør en reel forskel – for den enkelte borger, for vores samfund og for udviklingen af det nordiske samarbejde.
Karen Ellemann
Generalsekretær
Nordisk Ministerråd