Jeg bor i Danmark og har arbejdet i både Norge og Sverige. Hvordan søger jeg om norsk og svensk pension? Når du søger om dansk pension, gælder din ansøgning automatisk som en ansøgning om pension fra Norge og Sverige. Udbetaling Danmark vil indhente de relevante oplysninger og sørge for, at ansøgningen bliver sendt videre til den udenlandske pensionsmyndighed. Du kan finde ansøgningsskema på borger.dk. Her kan du også læse, hvilken dokumentation fra Norge og Sverige, som du skal vedlægge.
Hur fungerar erkännandet av norska kvalifikationer när jag vill arbeta i Sverige? Sverige anerkender uddannelser fra de øvrige nordiske lande. Du kan få din uddannelse godkendt i Sverige, når du ansøger om optagelse på en uddannelse, ønsker at overføre dine studieperioder fra hjemlandet eller agter at begynde at arbejde. Yderligere information og oplysninger om, hvilke myndigheder du skal kontakte, finder du i Info Nordens artikel "Autorisation og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i Sverige".
Er en fremtidsfuldmagt udstedt i Danmark gyldig i Finland, så jeg kan disponere over min brors bankkonto? En fremtidsfuldmagt sikrer, at dine ønsker og juridiske rettigheder respekteres, og at dine personlige og økonomiske forhold forvaltes korrekt, hvis du bliver syg eller ude af stand til at træffe beslutninger på grund af fysisk eller mental svækkelse. Der findes ingen nordiske aftaler om at anerkende fremtidsfuldmagter, der er oprettet i et andet nordisk land. Det betyder, at du i første omgang skal kontakte din brors finske bank.
Vad behöver jag tänka på om jag bor i Norge och jobbar på distans för min arbetsgivare i Sverige? Medarbejdere, der arbejder på distance, følger de samme overenskomster, lokale aftaler og praksis som andre medarbejdere. Normalt er du dækket af socialsikringen i det land, hvor du fysisk arbejder. Hvis du arbejder i Sverige, men bor i Norge, vil du normalt være socialt sikret i henhold til svenske regler. Hvis du udelukkende arbejder hjemmefra, vil du derimod være omfattet af norsk social sikring (trygd). Der er dog undtagelser, for eksempel hvis du arbejder i flere lande. Du bør kontakte NAV og Försäkringskassan for at afklare, hvad der gælder i din konkrete situation. Din beskatning påvirkes af din arbejdssituation, så du skal kontakte Skatteverket for præcis information om hvordan din beskatning påvirkes.
Måste man fylla i en deklaration av flyttgods som möbler, kläder och köksutrustning vid flytt till Norge? Du kan ta med flyttegodset ditt til Norge uten å betale toll eller andre avgifter hvis du har vært bosatt i utlandet sammenhengende i minst ett år. Du må ha eid eller besittet og brukt gjenstandene mens du var i utlandet, og planlegge for å fortsette å bruke dem i Norge etter flyttingen. For å få fritak fra avgifter, må du ta med flyttegodset innen rimelig tid og senest ett år etter at du har flyttet til Norge. Det er ingen spesifikke krav om hvor lenge du må beholde dem før du eventuelt kan selge dem uten å miste avgiftsfritaket. Du må fylle ut flyttegodserklæring (RD0030) som du finner på Tolletatens nettsted.
Vi er et dansk firma, der skal sende ansatte til Norge for at arbejde som montører. Skal de have en særlig legitimation for at arbejde på en norsk byggeplads? Alle, der udfører arbejde i Norge på bygge- og anlægspladser, eller som helt eller delvist tilbyder renholdtjenester, bilpleje, hjulopbevaring og hjulskift, er forpligtet til at udstyre alle arbejdstagere med HMS-kort. Læs mere på hmskort.no. Hvis I har spørgsmål, kan I kontakte Arbeidstilsynet.
Jag undrar vad jag behöver skaffa om jag skulle åka till Svalbard och jobba i 6 månader? Du må først og fremst helst ha en jobb på Svalbard før du flytter. Det er ikke så lett å få seg et sted å bo der uten jobb, da de fleste boliger tilbys gjennom arbeidsplassen. Om du skal bo på Svalbard i under seks måneder, blir du ikke bostedsregistert der. Du kan lese mer om Svalbard i Info Nordens artikkel "Flytte eller reise til Svalbard".
Hvordan registrerer jeg mit barn som svensk statsborger, når det fødes i Danmark? Statsborgerskab for børn født i de nordiske lande afhænger af forældrenes statsborgerskab. Hvis en af forældrene er svensk statsborger, og barnet bliver født uden for Sverige, vil barnet være svensk statsborger. Men barnet registreres ikke automatisk i Sverige ved fødslen og bliver ikke tildelt et svensk personnummer. Du skal registrere dit barn med dets for- og efternavn i det svenske folkeregister ved at udfylde og indsende blanketten SKV 7750 til Skatteverket, så registreres barnet som svensk statsborger og modtager et svensk samordningsnummer.
Vad ska jag göra i processen med arv när min morbror som är bosatt i Finland har gått bort? Det er EU's arveforordning, der afgør, hvilket lands regler, der skal tillempes i forbindelse med arv. Hovedreglen er, at det er reglerne i landet, hvor den afdøde boede ved sin død, som skal tillempes. Læs nærmere i Info Nordens artikel "Nærtståendes død i Finland".
Är jag tvingad till värnplikt vid händelse av krig om jag är dubbel medborgare i Finland och Sverige? Som statsborger i et nordisk land er du i udgangspunktet underlagt reglerne om værnepligt i det pågældende land. Hvis du er statsborger i et land med værnepligt, kan du blive pålagt at aftjene værnepligt, selv om du er bosat i et andet land. Dog fastslår en international aftale, at en person med statsborgerskab i to eller flere nordiske lande skal aftjene sin værnepligt i det land, hvor vedkommende er bosat. Se § 3 i Finlands lov om værnepligt.