I december år 1974 beslutar Nordiska ministerrådet att alla regeringar i Norden ska utse en person till att hålla kontakt med de övriga regeringarnas administrationer i jämställdhetsfrågor. Detta ses som starten på det nordiska jämställdhetssamarbetet.
Nedan finner du viktiga årtal, och kort information om vad som varit prioriterade teman för det nordiska jämställdhetssamarbetet.