De nordiske lande er exceptionelle.
Vi har et utroligt højt niveau af tillid til hinanden. Vi har en stærk tradition for åben offentlig debat, hvor alle kan blive hørt. Vi har en stærk tro på ytringsfriheden. Og vi har borgere, der generelt er velinformerede og godt rustet til at deltage i den offentlige debat.
Vi har så meget at fejre og så meget at bevare.
Selvom de sociale medier har et stort demokratisk potentiale, har vi også i de senere år været vidne til, hvordan platforme ikke kun muliggør den demokratiske debat, men også påvirker den negativt. Uanset om det er forsætligt eller ej, så truer spredningen af falske oplysninger online det saglige fælles grundlag. Brugen af stødende sprog forhindrer visse grupper i at deltage i de demokratiske debatter. Og uigennemsigtige algoritmer har accelereret den politiske polarisering.
Vi har alle indset, at øget politisk kontrol med Big Tech er en nødvendighed for, at demokratiske samfund trives i det stadig mere digitale 21. århundrede. Det store spørgsmål er ikke længere, om vi har brug for mere demokratisk kontrol med Big Tech. Spørgsmålet er hvordan og hvor hurtigt. I denne henseende bør de nordiske lande gå i spidsen og vise vejen frem.
De nordiske lande er, selvom de er bemærkelsesværdige med hensyn til tillid, demokrati og velfærd, også små lande med små sprog og økonomier. Når vi sammenlignes med Big Tech, anses vi muligvis ikke for at være værdige modstandere hver især. Men når vi går sammen, bryder vores politiske stemme igennem.
I det forløbne år har Nordisk Tænketank for Tech og Demokrati gjort netop dette. Kompetente folk fra hele den nordiske region har indgået i en alliance og sammen ydet en indsats for at finde mulige initiativer, der skal tackle de mest presserende udfordringer for de nordiske demokratier. Selvom vi har forskellige baggrunde inden for forsknings-, medie- og kunstfællesskaber, er vi blevet bemærkelsesværdigt forenet, hvad angår opgavens vigtighed. For vi har alle meget at bevare.
Vores anbefalinger er ambitiøse på vegne af Norden. Det har vi brug for, at de er. Sammen kan vi bevæge os mod en fremtid, hvor den digitale teknologi indfrier sit demokratiske potentiale.
Tobias Bornakke
Formand for Nordisk Tænketank for Tech og Demokrati