Gå till innehållet

4. Budskap

Vad ska vi säga till målgrupperna så att de förstår det politiska initiativet?

Vad är det allra viktigaste som dina målgrupper ska ta till sig? Vad handlar det politiska initiativet om? Varför är det en viktig fråga just nu? Vilka problem löser resultatet för målgrupperna? Vad förväntas målgrupperna göra? Är det några som kommer att drabbas negativt av det politiska initiativet?

Dessa frågor ska budskapet svara på. Ett sätt att ta fram budskap är ta fram frågor och svar (så kallad Q&A), och utifrån dessa ta fram max tre huvudbudskap och några delbudskap som förstärker (argumenterar för) huvudbudskapet. En Q&A är också bra att ha till hands för alla involverade under hela uppdrags-/projekttiden.
Tänkbar fråga jag kan få:
På den svarar jag
Titta på dina frågor och svar och försök att formulera max tre huvudbudskap som ska användas under hela projekt-/​uppdragstiden.

Därefter kan du formulera några delbudskap till varje huvudbudskap för att förstärka argumentationen. Anpassa budskapen efter dina målgrupper. Motivation till och kunskap om det politiska initiativet kan skilja sig mellan dessa.

Försök att tänka in dig in i varje målgrupp och svara på: Vad betyder detta för mig (målgruppen)?