Gå til indhold
Foto: Magnus Fröderberg/norden.org

Møder og sessioner 2025

Nordisk Råds temasession 2025 – Helsingfors, Finland

Årets temasession blev afholdt den 31.3.-1.4. i Riksdagshuset i Helsingfors. Temadebatten fokuserede på den sikkerhedspolitiske situation, som Norden og verden befinder sig i, og på vigtigheden af et stærkt nordisk sammenhold. Finlands præsident, Alexander Stubb, var inviteret som hovedgæstetaler, og han fremhævede i sin tale, at det unikke sammenhold i Norden bygger på tillid og fælles værdigrundland.
I den efterfølgende debat deltog den svenske minister for civilt forsvar, Carl-Oskar Bohlin. Han betonede vigtigheden af, at Norden hæver sit beredskabsniveau, især når det gælder forsyningsberedskab, elberedskab og infrastruktur.
Under temasessionen blev Nordisk Råds beslutningssager også behandlet, og afslutningsvist blev der afholdt en spørgetime med Nordisk Ministerråds formand. Anders Adlercreutz, Finlands samarbejdsminister, og Annika Hambrudd, Ålands samarbejdsminister, bidrog også med redegørelser om aktuelle spørgsmål i ministerrådet.
Hele temasessionen kunne følges via livestreaming på norden.org.

Nordisk Råds session 2025 – Stockholm, Sverige

Nordisk Råds 77. ordinære session fandt sted den 27.-30. oktober i Sveriges riksdag i Stockholm. "Norden sammen – nordisk nytte og sammenhold" udgjorde det overordnede tema for årets session, som blev indledt med det nordiske topmøde, hvor statsministre og regeringsledere fra Danmark, Finland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og Åland debatterede med Nordisk Råds medlemmer.
Før debatten gæstede EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, sessionen, og i sin tale fremhævede hun især, hvordan de nordiske landes lange erfaring med beredskabsarbejde kan løftes til europæisk niveau.
Tirsdag aften blev prisstatuetten "Nordlys" uddelt til årets vindere af Nordisk Råds priser ved en højtidelig ceremoni i Sveriges riksdag. Efterfølgende inviterede Sveriges riksdag og regering sessionens deltagere til en festlig afslutning på Nordiska museet. 
Den anden sessionsdag bød på udenrigspolitisk debat og deltagende internationale gæster samt dialog med de nordiske samarbejdsministre om aktuelle spørgsmål. Indledningsvist deltog de nordiske udenrigsministre og forsvarsministre med redegørelser inden for deres respektive områder, hvilket blev efterfulgt af en debat. Herefter blev der holdt to gæstetaler i plenum, da Ruslan Stefanchuk, Chairman of the Verkhovna Rada of Ukraine, deltog med en videopræsentation, og Szymon Holownia, Marshal of the Sejm of the Republic of Poland, holdt en tale efterfulgt af replikskifte.
Om eftermiddagen var der debatter med de nordiske samarbejdsministre, hvor redegørelser og spørgetime var på dagsordenen. Der var især fokus på aktuelle grænsehindringsspørgsmål og Nordisk Ministerråds budget. 
Efter afslutningen af plenum blev der afholdt et sessionsevent for de internationale gæster og især de inviterede gæster, hvor debatten drejede sig om Europas nye geopolitiske situation og relationen til USA. 
Sessionens tredje og sidste dag blev indledt med fire redegørelser og efterfølgende debat med ministre med ansvar for ligestilling, velfærd samt børn og unge. Dagen blev derefter brugt på slutbehandling af aktuelle sager fra Nordisk Råd forskellige udvalg og præsidium. Ville Väyrynen og Kim Berg fra den finske delegation blev valgt til henholdsvis præsident og vicepræsident for Nordisk Råd i 2026. Kommende præsident Ville Väyrynen præsenterede det finske og ålandske præsidentskabsprogram. 
På sessionens sidste dag blev der også afholdt et sideevent med fokus på stærk national forankring som et værktøj med henblik på at skabe nordisk hverdagsnytte.
Hele sessionen kunne følges via livestreaming på norden.org.