De nordiske forskningsministrene takker for muligheten til å avgi en forskningspolitisk redegjørelse for Nordisk råd vedrørende forskningssamarbeidet i Norden, og setter pris på interessen Rådet har vist i dialogen med ministerrådet gjennom en årrekke.
Vi mener forskning er et grunnleggende verktøy for å få kunnskapen vi trenger til å løse akutte kriser, eller og til å være bedre rustet i møte med langsiktige utfordringer.
Temaene og prosjektene i denne redegjørelsen viser at det nordiske forskningssamarbeid gir gode resultater. Samtidig er det også utviklingsmuligheter for forskningssamarbeidet i Norden – resultater og effekter vil også fremover ta tid, og det vil stadig komme nye temaer og problemstillinger på dagsorden som vil utfordre oss.
De nordiske ministrene håper på fortsatt interesse fra Nordisk råd, for forskningsresultater og verdien av forskning og kunnskap.